„Ős testvér, méla sváb, - nem érzed? - sírni kell!
Aquincum sok köve, nézd, minket is temet!”
(Tóth
Árpád)
II. A
Pilis kövei
Amikor a vörösvári
temetőket számba vesszük, nem szabad kihagynunk korábbi népek, kultúrák,
települések temetkezési helyeit, amelyek a sváb telepesek megérkezése előtti
történelmi időkben létesültek.
A Pilis kövei sok halotti szertartást láttak már ebben a néhány tucat
négyzetkilométernyi völgyben, s ahogy Tóth Árpád versében Aquincum kövei, sok
száz emberöltőnyi halálnak voltak néma tanúi. Talán ez is kifejeződik abban,
hogy a hegység legmagasabb hegyét – a Pilis-hegyet – Koporsó-hegynek nevezi a
népnyelv.
1. A legrégebbi régészeti leletek
A Pilisi-medence az őskortól
kezdve lakott hely. Az ún. barlangi eszkimók a jégkorszak végén jelentek meg
itt. A pilisszántói kőfülkében amolyan őskori húsfeldolgozóra bukkantak a
régészek: rengeteg rénszarvascsont-maradvány hevert szanaszét.8
A rénszarvasvadászokat újabb
és újabb népcsoportok követték, akik a Pilis vidékén éltek és haltak. Az
általuk elejtett állatok csontvázai összekeveredtek az övéikkel és szerszámaik,
edényeik töredékeivel.
Bárhová lépünk is ezen a
vidéken, néhány méterre a talpunk alatt őskori, bronzkori, kelta, római,
longobárd, avar, honfoglalás kori és középkori sírok rejlenek. Csak Vörösvár közigazgatási területén 23 régészeti lelőhelyet
tartanak nyilván a régészek. Bárhol nyomnák le ásójukat a földbe, különböző
kultúrák különböző szertartással elhantolt halottaira bukkannának.
Szinte az egész
Pilisi-medence egyetlen nagy temető, sok-sok ezer, tízezer halottal. Rég
elfeledett korok végtelen idő mélyére süllyedt lakóinak is kijár a holtakat
megillető tisztelet.
A számos leírt lelet közül
néhányat külön is megemlítünk Pest megye régészeti topográfiája9 alapján:
A Határréti-patak nyugati
oldalán emelkedő dombhát lejtőjén, a csobánkai út
mellett a régészek a késő bronzkori urnasíros kultúrába tartozó edénydarabokat,
többek között urnatöredékeket ástak ki.
1907-ben jégverem ásása
közben találtak egy csontvázas sírt a Fő utat és az Akácfa utcát összekötő
névtelen kis utcára nyíló telken. Az előkerült tárgyi emlékeket a régészek langobárd leletként leltározták. Egy pajzsdudort, egy
kardot és egy lándzsát is találtak. A sír vélhetően langobárd
harcosé lehetett.
A Puskin utcában és az Iskola
utcában a negyvenes és ötvenes években késő avarkori
csontvázak kerültek elő, valamint egy felkantározott ló csontváza. A lóval való
temetkezés jellegzetesen pogány szokás volt.
2. Római sírkövek
A mai Pilisvörösvár területe
mellett az ókorban egy katonai szempontból fontos út húzódott, amely kiváltva a
Dunakanyarban húzódó limes-utat jelentősen lerövidítette az Aquincum és Brigetio (Ó-Szőny) közötti távolságot. A Karátsonyi-liget területén a parcellázás után meginduló
építkezések során több ízben is római romokra bukkantak. Valószínűleg katonai
segédtábor működhetett itt. A régészek feltételezései szerint a területen egy
római sírkertet is rejt a föld. Minden bizonnyal innen kerülhetett elő az a
római sztélé is, amely egészen 1932-ig a plébániatemplom falába volt beépítve.
(A sztélé olyan római sírkő,
amely téglalap alakú kőtáblából áll felül félköríves vagy tympanonos
lezárással, alul keretbe foglalt felirattal, domborművekkel. Számos ilyen
művészien kidolgozott sírkövet látni az Aquincumi Múzeumban, illetve a Magyar
Nemzeti Múzeum kőtárában.)
A vörösváron
előkerült sztélé egy, a római út mellett megtelepedett legionáriusnak, Aurelius
Respectusnak és családjának állít emléket. Felső részén
egy dombormű látható, négy szembe néző alakkal. Jobboldalt látjuk jellegzetes
római öltözékben Aureliust, a családfőt, aki bal kezében irattekercset tart. Ő
is és két felnőtt korú fia is erre a tekercsre mutat. (Az okirat nyilván a
római polgárjog elnyerését rögzíti. A nem római származású legionáriusok 25 évi
katonai szolgálat után kaphatták ezt meg, s csak ekkor telepedhettek le és
köthettek hivatalosan is házasságot.) Baloldalt látható a kelta származású
feleség, turbánszerű fejfedővel.
Az elmosódott arcvonások
ellenére is érzékelhető, hogy a család tagjait meghitt kapcsolat kötötte össze.
A dombormű érzelmileg gazdagon kidolgozott. A sztélé készítője nem egyszerű
kőfaragó volt, hanem művészi hajlamokkal megáldott tehetséges mesterember.
(Több – anyagában,
motívumaiban és művészi kidolgozásában – ehhez igen hasonló sztélét látni az
Aquincumi Múzeumban. Elképzelhető, hogy ezek azonos mestertől vagy kőfaragó
műhelyből származnak.)
A családot ábrázoló félalakos
dombormű alatt szolgáló és szolgálólány látható gyümölcsökkel megrakott
háromlábú áldozati asztallal.
A sírkő
alsó része tartalmazza a részben már elmosódott feliratot, amely a következő
szavakkal kezdődik: D(is) M(anibus)/ AVR(elius) [R]ESPECTVS VET(eranus)
LEG(ionis) II AD(iutricis)/
P(iae) F(idelis) M[IS]SVS
HONESTA MISSIONE… stb. A sírkő szövege magyar fordításban körülbelül így
hangzik: Aurelius Respectus a második hű és
engedelmes jelzővel kitüntetett segédlégió veteránja, akit szabályos
elbocsátásban részesítettek és Aurelia Ianuaria felesége és Aurelius Respectanius
és Super fiai és Aurelia Supera lánya életükben állították ezt a sírkövet maguknak
stb.
A kő tympanonos
oromzata hiányzik. Magassága 280 cm, szélessége 51-52 cm.
(Az édesvízi mészkőből
készült sírkő a Corpus Inscriptionum Lati-narum című kiadvány III. kötetében is szerepel a
10569(=3627) tételszám alatt – jegyzi meg Fogarasy-Fetter
Mihály monográfiájában.10 – A Budapest régiségei című
kiadvány XIV. kötetében a fényképét is közli a Pilisben járatos régész, Nagy
Lajos. Ekkor még a kő épebb állapotban volt.)
A sírkő tisztázatlan
körülmények között tűnt el Pilisvörösvárról, miután 1932-ben a plébániatemplom
átalakításakor eltávolították addigi helyéről.
Az értékes síremlék – amely
Pilisvörösvár legjelentősebb régészeti emléke – ma Balatonszemesen, az Árnyas
fasor 1. szám alatt működő Szindbád Hotel egyik épületének falában található.
(Több kezdeményezés történt már a sírkő visszavásárlására, de a tulajdonossal
sajnos nem sikerült megegyezni.)
Egy másik, kisebb jelentőségű
sírkő ma is látható a Szabadságliget egyik házának falában. A kő erősen sérült
állapotban van, több része letörött. A csonka dombormű egy római légióst
ábrázol. Arcvonásai elmosódottak, lábai hiányoznak.
A Pest megye régészeti
topográfiája című összefoglaló műben a következő olvasható róla:
„A pilisvörösvári tanácsház
közelében kerítésbe befalazva állt egy római kori kő, amelyet 1980 előtt a
Kisfaludy u. 18. sz. alá vittek. A 46 cm magas, 48 cm széles, 15 cm vastag
sírkő töredékén katonaruhás, lándzsát tartó alak felső része látható.”
Az itt élő családtól
megtudtuk, hogy ez a kő valóban a mai városháza mellett lévő házuk kertjében
hevert, s azt Krupp Márton találta kőgyűjtés közben a Garancs
környékén. A nagypapa által összegyűjtött köveket a hetvenes évek végén
felhasználták a Kisfaludy utcai ház bővítésére. A római követ a ház új, északi
szárnyának lábazatába építették be.
Két további sírkövet a
szentendrei Ferenczy Múzeumban őriznek.
Az egyik, vadászjelenetes
római sírkő töredéke az 1950-es évek legelején került elő gödörásás közben a
Dobó utca 78. sz. mellett. A Pest megye régészeti topográfiája c. könyv így ír
róla: „A töredék középrészén vadászjelenet maradványa,
jobbra futó nyúl, mögötte rohanó kutya, mögötte a ló jobb mellső lába látható.
Felirat nincs.” A kő 88 cm magas, 38-48 cm széles és 11-13 cm vastag.
Ugyancsak a múzeum
tulajdonában van az a sírkő, amely a Határréti-patak partján egy nagy
kiterjedésű római kori település feltételezett területéről, a szántásból került
elő. Anyaga ennek is mészkő, magassága 47, szélessége 35 és vastagsága 11 cm.
„Téglalap alakú, igen mély fülkeszerű mezőben bennszülött nő feje látható
turbánnal. A portré felett valószínűleg a tympanon
jobb sarkának indítása már csak töredékes és igen kopott állapotban maradt meg.
Készítésének valószínű ideje a II. század” – ahogy az elébb leírt három másik
sírkőé is.
3. Középkori falvak keresztény
temetői
A középkorban több virágzó
település volt a Pilisi-medence területén: Kande,
Födémes, Boron, Kürt, Garancs, Nagyszántó és
Kisszántó (más néven Királyszántó). Ez utóbbi vélhetően Pilisvörösvár mai
területén lehetett. A falvak egy részében templom is volt, körülöttük
temetővel. A garancsi templom romjai még akkor is
megvoltak, amikor a vörösvári telepesek megérkeztek
Németországból. (Egy régi térkép11 Puszta Gerencs
néven jelöli a néhány romból álló egykori falut.) Köveit – minden bizonnyal a
templom körüli sírkövekkel együtt – elhordták építőanyagnak házaik
felépítésére.
4. Feltételezett muzulmán temetők
A 150 éves török uralom
pusztává tette a Pilisi-medence egész területét. A hajdan virágzó falvak
elnéptelenedtek, a szántóföldeket gaz verte fel. Vélhetően csak az 1543-ban
épült egykori török palánkvár környékén volt népesebb lakosság, akik a végvár
katonaságát szolgálták ki. A feljegyzések szerint voltak itt bosnyákok is. A
várban néhány száz fős török katonaság állomásozott.
A muzulmán temető bizonyára a
várhoz közel lehetett, de hogy pontosan hol, azt nem tudjuk. Ahogy a palánkvár
helyét sem tudjuk egyértelműen meghatározni.
Mivel török sírjelek nem
kerültek elő, csak korabeli analógia alapján következtethetünk arra, hogyan
nézhettek ki.
Az oszmán korra voltak
jellemzőek az ún. turbános sírkövek. A fejfedő fontos viselete volt az oszmán törököknek,
kifejezte viselője társadalmi pozícióját, katonai rangját, beosztását, polgári
foglalkozását, olykor még a származását is.
Ugyanígy a turbános sírkövek
is elárulják azt, hogy kinek a sírja fölé állították a henger alakú, feliratos
követ. Minél magasabb rangú volt egy oszmán alattvaló, annál díszesebb volt a
fejfedője, így halála után a sírjele is. A XVI. századtól kezdve egyre
változatosabbak az ilyen sírjelek az oszmán temetőkben.
A fejfedő szerepéről így ír
egy XVI. századi magyar követ:
„Az udvari szertartáshoz
felvonult törökök rangjuk és beosztásuk szerint más-más turbánt viseltek. A
fehér turbánt viselők feltehetően az ulemák, a
mohamedán egyházi jogtudósok voltak, fehér csúcsos süvegűek az azabok (olyan gyalogosok voltak, akik nem tartoztak a
szultáni testőrséghez), a zerküláh, a posztóból
készült kúpos alakú fejfedő aranyozott fonallal kivarrt fajtáját a magasabb
rangú janicsárok és szolákok (balkezes íjászok)
viselték. A közjanicsárok fejfedőjétől az különböztette meg, hogy hiányzott róla
a hátrafelé lelógó rész, a jatirma.”12
Az oszmánoknál az is
szokásban volt, hogy nemcsak az elhunyt fejénél, de a lábánál is állítottak sírsztélét. A sírt borító kőlap alig emelkedett a föld
fölé.
Az oszmán törökök 150 évig
uralták a Pilis vidékét. Sokan meghaltak itt – a vörösvári
csatának például több száz török áldozata volt – sírjaik azonban nem maradtak
fenn, de ha meg is találták a török temetőt az 1689-ben ide érkező telepesek, a
sírköveket minden bizonnyal elhordták házaik építéséhez.
Néhány évszázaddal később
ismét muzulmánokat temettek Vörös-váron. Az első világháború végén itt
eltemetett katonáknak henger alakú sírköveik voltak.