Sírkövek
Összefoglaló
A sírkő a legrégebbi ismert
síremlékforma, amellyel az ember az elhunytnak maradandó emléket állít. Arra is
szolgál, hogy a halott ne térjen vissza. Már az Újkőkorból, de a korábbi időkből
is megmaradtak kődarabok, amelyek egy halottnak állítanak emléket.
A vörösvári temetőben a
legrégebbi sírkövet, amely ma még fellelhető, 1778-ban állították. (1. kép)
A fakereszt a temetés után
egy bizonyos ideig – a család anyagi helyzetétől függően – sírkőként
funkcionált, de igyekeztek a halottnak időjárást álló anyagból emléket
állítani. Általában 1-2 évvel a családtag halála után kőből állítottak
sírkövet.
Amíg régebben a sírkő
felállítása az elhunyt családtag emlékére az utódok kötelessége volt, manapság
gyakran előfordul, hogy az idősebb emberek még életük során megvásárolják a
sírhelyet, és ott felállíttatnak egy sírkövet a nevükkel és születési évükkel,
amit éppúgy ápolnak, mint az elhunytak síremlékeit.
Pilisvörösváron a kőfaragó
mesterség nem tekint olyan hosszú múltra vissza, mint például azokon a
településeken, ahol különböző köveket bányásznak. Itt csak a 20. század első
évtizedeitől dolgoztak kőfaragók, feltehetőleg az elsők a Peller és a
Feldhoffer család tagjai voltak. Ezekben a családokban a gyerekek és unokák még
ma is kőfaragással foglalkoznak. Azelőtt a sírkövet azon településekről
rendelték, ahol a különböző köveket bányászták: Süttőről, Zsámbékról stb.
1.
A sírkövek anyaga
Meglehetősen nehéz a különböző
anyagok használata vonatkozásában kronológiai sorrendet felállítani.
Az első sírkövek, amelyek
Pilisvörösváron előfordultak, nagy valószínűséggel természetes kövekből,
terméskőből és homokkőből készültek, amelyeket a környéken bányásztak. Vörös
mészkő is előfordult, de ez feltehetőleg drágább volt, és ezért nem terjedt
annyira el. Csak valamivel később, a 19. század vége körül terjedt el a műkő.
Az 1930-as években a műkő különösen divatos volt. A második világháború után a
műkőből készült síremlékek még mindig nagyon gyakoriak voltak, de ebben az időszakban
már megjelentek az első márvány- és gránitsírkövek is. A gránitot a tartóssága
miatt is kedvelték. Ezenkívül nem veszíti el a színét,
és sok színben kapható.
A sírokat körülbelül az
1960-as évektől, amióta négyszögletű sírok vannak, műkővel lefedik. Gyakran
azzal indokolják ezt, hogy az embereknek nincs idejük a sírt ápolni. Nemrég
divatba jött, hogy csak a sír egy részét fedik le, a másik részét szabadon
hagyják, hogy be tudják ültetni virágokkal, növényekkel.
Egy rövid leírás a sírkövek
anyagának fontosabb ismertetőjegyeiről.
A homokkő puha kőfajta,
amelyet a környék több településén bányásztak. Könnyű megmunkálhatósága miatt
jól használható. Egységes, szürkésfehér színe van. Rögtön feltűnik, hogy sokkal
vastagabb (min. 20-25 cm), mint a többi, mert nagyon puha. A homokkövet nem
lehet felújítani, mert idővel a felületéről kisebb-nagyobb darabok
lemorzsolódnak. Ezért régebbi emlékeknél az írás nehezen olvasható.
A vörös mészkövet márványnak
is nevezik, Süttőről és Tardos-bányáról hozták. Kemény kőfajta, ellenáll az időjárás
viszontagságainak. Idővel elveszti ugyan a rózsaszínes, vöröses színét, de ez
csiszolással visszanyerhető.
A terméskő nagyobb, durvább
szemcsékből áll, ezért nem lehet olyan finoman megmunkálni, és nehezen lehet
bele betűket vésni. A terméskövet Pilisborosjenőn és Budakalászon különböző
színekben (sárga, barna) bányásszák, de idővel beszürkülnek.
A legelterjedtebbek a műkőből
készült sírkövek. A műkőnek az előnye, hogy sablonok segítségével nagyon
gyorsan előállítható. Az 1930-as évek végén különböző színűre festették a köveket,
ehhez a kőfaragók különböző kőőrleményeket (általában feketét, vöröset és
sárgát) használtak. A műkőből készült sírkövekre a betűkön kívül mást nem
véstek rá, a különböző figurákat is egy forma segítségével készítették el.
A márványt a kőfaragók Carrarából
(Olaszországból) vagy Ruskicából (Romániából) szerezték be. A carrarai márvány
fehér és kisebb szemcsékből áll, a másik ezzel szemben inkább szürke, és a
nagyobb szemcsék miatt nehezebb megmunkálni.
2.
A sírkövek formái
Ebben a részben a sírkövek
formáinak alakulását rajzok és fotók segítségével ismertetem. (2. kép)
A sírkő legrégebbi formája a
kereszt, amely egy szívből ered. Ehhez terméskövet vagy vörös mészkövet
használtak. (3. kép)
Ebből alakult ki a sima
kereszt, amelyre a pilisvörösvári temetőben a legtöbb példa található. (4-7.
kép) Később a sírköveket mindig jobban díszítették, így az 1930-as évekig
számos példát találunk az oszlopos keresztre, melyek eleinte homokkőből
készültek, később szinte csak műkőből. A keresztek különböző méretekben
fordulnak elő az elhunyt életkorától függően. A gyermekek síremléke sokkal
kisebb volt, mint a felnőtteké. (9-17. kép)
Az 1930-as évekre jellemző,
hogy a feltehetően gazdagabb családok a halottjaiknak nem keresztet, hanem műkőszobrot
állíttattak. Gyermekeknél általában angyalfigurát vagy ártatlanul imádkozó
gyereket. Idősebb embereknél Jézus-szobrot. (18-20. kép)
Az 1940-es években a
különálló kereszt terjedt el. A keresztrészen sötétkék, feketének tűnő
üvegbetét volt, amelyre porcelán- vagy bronz-korpuszt rögzítettek. A kereszt
mindkét oldalán mécses- és virágtartó díszíti a síremléket. (21-23. kép)
1950-től egyre több
négyszögletű márvány- és gránitsírkő található. Néhány síremléknél csak az
emléktábla készült márványból vagy gránitból, a többi rész maradt műkő. (24-27.
kép)
A pilisvörösvári temetőben
csak kettő piramisformájú sírkő van, melyeket feltehetőleg az 1940-es évek
végén állítottak. (28, 29. kép)
A családoknak csak nagyon
ritkán volt kriptájuk. A régebbi családi kripták nincsenek messze a temető
bejáratától. Ide általában azokat temették, akik sokat tettek a faluért, vagy
fontos pozíciót töltöttek be. Itt többek között egy orvos, egy tanár, egy
kántor, egy jegyző, egy főhadnagy, egy tűzoltóparancsnok nyugszik. A temetőben
csak egyetlen olyan kripta van, amelyet kerítés vesz körül. (30. kép)
Az utóbbi évtizedekben a
kriptákhoz egyszerűbb, modernebb sírkövet állítanak, és a sírt műkővel fedik
le. (31-32. kép)
3. Szimbólumok és feliratok
A sírkövek nem egyszerűen
csak jelek, hanem maguk is jeleket hordoznak, amelyeknek előfordulását,
kombinációit és értelmezését is lehet vizsgálni. A síremlék elemeként említik
az anyagát, a meszelt és/vagy festett díszítést, reliefeket és egyéb díszítéseket,
valamint a feliratokat. Mindezeknek szimbolikus funkciójuk van, anélkül hogy a
temetőbe látogatók ezt észrevennék.
Ha megnézünk egy tipikus
keresztet, öt részt különböztethetünk meg egymástól: a keresztet, a párkányt,
az emléktáblát, egy szélesebb emléktáblát verssel és a lábazatot. (33.
kép) A párkányt
és a lábazatot különböző motívumok díszítik, amelyek valamilyen módon
összefüggésbe hozhatóak az elhunyttal.
A sírkövön különböző jelek
találhatóak, amelyek a kőből reliefszerűen kiemelkedve, festve vagy ragasztva
(fotók) jelennek meg a feliratokkal együtt. (35-41. kép) Olyan szimbólumokat
használtak, amelyek az elhunyt életvitelével, munkájával, különleges
teljesítményeivel összefüggtek, illetve pozitív tulajdonságaira utaltak.
A pilisvörösvári temetőben a
következő szimbólumok lelhetők fel:
- Keresztmotívum, általában
korpusz nélkül, ritkán korpusszal (a keresztény világnézetet szimbolizálja, a
keresztény vallás jelképe)
- Kereszt pálmaágakkal
(utalás a bibliára; a nép hódolata jeléül Jézust pálmaágakkal köszöntötte,
amikor virágvasárnap bevonult Jeruzsálembe)
- Kereszt, horgony és lángoló
szív (a vallás, a keresztény vallás állandóságának és a feltámadás reményének
szimbólumai, tehát a földi élet három pillére)
- Szív (a hit, remény és
szeretet jelképe, a hívő embert szimbolizálja)
- Láng (az örökélet
szimbóluma)
- IHS betűjelek (rövidítés: Jézus mint Hominum Salvator, Jézus mint az emberek megmentője,
ill. In Hoc Signo, tehát e jelben…)
- INRI betűjelek (Jesus
Nazarenus Rex Judaeorum, Názáreti Jézus, a zsidók királya)
- Krisztus- és Mária-fejek (a
vallás jelképei)
- Angyalfej vagy angyalfigura
(az ártatlanságot jelképezi, főleg gyermekeknél használják)
- Szomorúfűz (faként ez a
motívum az élet fáját szimbolizálja, de egyidejűleg a halál jelképe is, a
lemondás, reménytelenség, gyász és a fájdalom kifejezése)
- Virágok (kedvelt díszítőelemek,
az elmúlás és a halál utáni viszontlátás jelképei)
- Mirtuszkoszorú (az
ártatlanság és a tisztaság szimbóluma, a nőtlen férfiak, illetve hajadonok síremlékét
díszíti, akiknek életükben nem adatott meg az esküvő lehetősége)
- Rózsa (Máriára utal, az
örök életet és az élet mulandóságát szimbolizálja)
- Rozmaringdíszítések (a
rozmaring a gonosz szellemek elűzését szolgálja, és a fiatalok sírkövein jelent
meg)
- Galamb (a béke jelképe)
- Két kalapács (az elhunyt
bányászokra emlékeztet)
A legtöbb szimbólum műkőből
készült, és egy adott forma segítségével öntötték ki. A kőfelületből kiállnak
ezek a motívumok. Gyakran porcelánfigurákat (főleg angyalokat) is tettek a
sírkövekre, melyek kisgyermekek sírkövét díszítették.
A többi motívumot, mint
például a feliratokat, a kőbe vésték, és utána aranyra vagy feketére
beszínezték. A betűket úgy aranyozták és aranyozzák be a mai napig, hogy egy
aranylapot ráhelyeznek a feliratra, és egy finom ecsettel a mélyedésbe
simítják. A színek sajnos nem állnak ellen az időjárás viszontagságainak, így
ma csak néhány felújított sírkő látható eredeti állapotában.
Körülbelül az 1930-as évek
óta díszíti a sírokat ovális formájú fotó az elhunytról, amely gyerekeknél és
fiataloknál (testvéreknél), de idősebb embereknél (házastársaknál) is
elengedhetetlen része a síremléknek. A fényképet ráfotózták a nyers porcelánra,
és utána kiégették. Az eredeti fotók már sok sírkőről eltűntek, csak a helyüket
lehet látni.
Az 1980-as évek végén divatba
jött, hogy az elhunyt képét a sírkőbe egész élethűen belegravírozzák. (42. kép)
A sírfelirat is fontos része
a síremléknek, amely a sírnak életet és nyelvet kölcsönöz. A felirat a kő
formájával együtt egy zárt egységet alkot, és mindig az elhunyttal, illetve az ő
életével áll kapcsolatban.
A kőfaragók az 1940-es évek
végéig főleg gótbetűt használtak, ma már szinte csak a latin ábécé betűit
alkalmazzák. A kívánt szöveget inkább nyomtatott betűvel írták és írják rá még
ma is a sírkőre. A mesterek mindkét írásmódot az iskolában sajátították el.
(34. kép) A betűket a kőfaragók gyakran díszítésekkel
látták el. Az első magyar nyelvű sírfelirat 1923-ból származik, és számuk egyre
csak nőtt. Elmondható, hogy az 1940-es évektől szinte csak magyar
sírfeliratokat találunk.
A sírfeliratok
megmunkálásában kétféle típus különböztethetünk meg: az ékvéséssel készült
kimélyített feliratot és a plasztikus faragással készült kiemelkedő feliratot.
Kiemelkedő feliratnál a betűk az alapsíkból kiemelkednek, melyet a színezés
(fekete vagy arany) még jobban kihangsúlyoz. Ez utóbbi megmunkálási módra
inkább az elmúlt időszakból találtam példát.