Egy-kettőre lekopik rólam
Amit tudtam, amit akartam -
Magam is alig emlékszem magamra,
S mire meghalok, rég meghaltam.
(Ignotus)
VI. A
zsidótemető
A Lőcsei utcai ortodox
zsidótemető városunk kevés számú műemlékei közé tartozik – az Önkormányzat
1992-ben nyilváníttatta műemlékké. A több százéves faragott sírkövek látványa
megrendítő hatással van a szemlélődőre.
A temető az itt élt nagy számú zsidó közösség kőbe zárt emléke. A zsidók a
XVIII. században érkeztek Vörösvárra. A XIX.
században már több, mint száz zsidó család élt a
faluban. A mai Petőfi Sándor utca környékén laktak, amit akkor Zsidó utcának
hívtak. Templomuk az utca elején volt.
1919 augusztusában durva
támadás érte a közösséget, gyűlölettől elvakult különítményesek bántalmazták és
rabolták ki a zsidó lakosokat, a templomot is kifosztották. A pogrom után a
családok nagy része – a rabbival együtt – elhagyta Vörösvárt
és a fővárosba költözött. A sors kegyetlensége, hogy az itt maradt tíz családot
a második világháború végén Auschwitzba deportálták. Az elhurcoltak közül alig
néhányan jöttek haza a háború végén.
Szikla Margit (Manci néni)
elmondása szerint az utolsó temetés a Lőcsei utcai temetőben 1938-ban volt.
Menzel Ernő gazdag kereskedőt temették akkor, aki az Anschluss után
elkeseredésében ciánnal megmérgezte magát. Fekete gránit obeliszkje a temető
előterében áll.
A temető nagyobb részt
rendkívül puritán, dísztelen, egyforma méretű, felső részükön lekerekített
kőből áll. A kövek attól függetlenül egyformák, hogy szegény vagy gazdag
halottak sírjelei. Ez azt hangsúlyozza, hogy az elmúlásban mindenki egyenlő, a
halál nem válogat.
A köveken vésett héber nyelvű
feliratok olvashatók. A feliratok első két betűje egy rövidítés: „Itt van
elrejtve.” – azaz – „Itt van eltemetve.” Az utána következő szöveg nagyon
szűkszavú: leginkább a nevekre, az elhalálozás dátumára szorítkozik és egy-két
dicsérő mondatot tartalmaz. A felirat egy bibliai formulával zárul Sámuel
könyvéből: „Legyen az ő lelke befogadva az örök életbe.”
A köveken itt-ott figurális
motívumok is találhatók. A zsidó temetők legjellegzetesebb motívuma a hatszögű
csillag, amely két egybefonódó háromszögként ég és föld egybefonódását
jelképezi. Az áldást osztó két egymásba forduló tenyér csak a kohaniták sírkövein fordul elő. A tenyerek háromszöget
képeznek, ami köztudottan Isten jele. A kohaniták a
hagyomány szerint a szentélyben papi szolgálatot teljesítő előkelő rend tagjai.
(Más temetőkben megtalálható a kancsó is, ami a leviták – a szentélyben
kisegítő szolgálatot végző rend – jele; vagy korona, könyv, menóra,
frigyláda, illetve olyan állatmotívumok mint az
oroszlán vagy a sas.)
A sírkövek egyharmad részükig
a földbe vannak ásva, sírhant nincs előttük. A kövek nagy része megsüllyedt és
eldőlt az évszázadok súlya alatt. A dülöngélő sírjelek a mulandóságra
figyelmeztetik a szemlélődő embert.
A temetőben néhány újabb
típusú (neológ) sírkő is található. Ezek drága anyagból készültek, sokkal
nagyobbak, díszesebbek, mint a régebbi sírkövek. A sírjeleket gazdagabb zsidó
polgárok emeltették, a temető legelőkelőbb, nyugati részén, a kerítés mentén.
(A hivalkodó síremlékek a vandálokat is felingerelték, mert legtöbbjüket
ledöntötték.)
Itt található Manci néni
anyai ágú nagyszüleinek, Markus Geschmaynak
és feleségének a sírja, amit a Holocaustot túlélő idős asszony felújíttatott. (Markus Geschmay kereskedő volt.
Manci néni édesapja a lengyel származású Szikla (Skalka)
József volt, aki a bányakonzumot vezette. Ő és felesége nem Vörösváron,
hanem a rákoskeresztúri temetőben lett eltemetve.)
Az ortodox zsidó vallás
tiltja a sír virágokkal való díszítését, ezért a hagyományőrző temetők
dísztelenek. A sírokat nem szabad bolygatni, az ortodox zsidó temetőben nincs
lejárati idő, tilos az újratemetkezés – szemben a keresztény temetőkkel, ahol
25 évenként meg kell váltani a sírhelyet vagy mást temetnek a porladó helyébe.
E tiltásnak köszönhetően a zsidó temető nemcsak kegyeleti, hanem műemléki hely
is egyben.
A hagyományhoz ragaszkodó
temetőlátogatók nem virágokat, hanem kavicsokat helyeznek a sírokra.
A temetőből semmit nem szabad
kivinni, ezért építették régebben a tönkrement sírkövekből a kerítést.
A két-három házhelynyi
nagyságú vörösvári temetőt terméskő fal veszi körül,
amelynek déli oldala mára nagyrészt leomlott. Az utca felőli oldalon állt a
halottasház, a Cidduk hádin
(az isteni ítéletben való megnyugvás), ahol a halott mosdatását és öltöztetését
végezték. (E sorok írója ifjúkorában még látta belülről a már akkor is rozzant
épületet. Később egy szegény család szükséglakásaként szolgált. A házikó az
1990-esek évek közepére életveszélyessé vált és az önkormányzat inkább
lebontatta.)
Szikla Manci néni elmondása
szerint a második világháborút megelőzően a legnagyobb békességben és
tiszteletben éltek együtt a maroknyi zsidó közösség tagjai a sváb lakossággal.
Olyannyira, hogy a zsidó ünnepekre is sokan eljöttek közülük a Zsidó utcai
templomba. (A templomot a háború után lebontották, egyik fala azonban még ma is
áll, egy gazdasági épület részeként.)
A falu lakossága a zsidó temetésekre is eljárt. Hoffer
Károlyné gyermekkorából így emlékezik vissza egy temetésre a Lőcsei utcai
zsidótemetőben:
„A halottat tetőtől talpig
fehér gyolcsba tekerték és egyszerű, gyalulatlan koporsóba helyezték. A
gyászolók héber nyelvű énekeket énekeltek és imádkoztak, a hozzátartozók
megtépték a ruhájukat. A szertartás végén a rabbi hangosan elkiáltotta az
elhunyt nevét. (A zsidó vallás ugyanis úgy tartja, hogy ezt fogják először az
égi ítéletnél kérdezni tőle. – a szerző.) A sírra a gyászolók egy-egy kavicsot
tettek, s mielőtt távoztak volna, a temető bejáratánál kezet mostak. A víz
elűzte a rossz szellemeket.”
Az ortodox zsidóknál szigorú előírások
vonatkoznak a gyászra. A temetést követően három, egyre hosszabb gyászidőszakot
kell tartani. Az első időszak a hétnapos sivá,
amelyet a legközelebbi hozzátartozókért tartanak. A sivá
alatt a gyászolók nem dolgozhatnak, nem ülhetnek rendes magasságú ülőhelyen,
nem viselhetnek bőrcipőt, a férfiak nem vágathatnak hajat, nem
borotválkozhatnak és több más tilalmat is be kell tartaniuk.
A második periódus a slosim. Ez harminc napig tart. A férfiak továbbra sem borotválkozhatnak és nem nyiratkozhatnak, továbbá tilos
esküvőt tartani és zenés összejöveteleken részt venni.
A harmadik periódus az ávelut, amely a szülő temetése után egy évig tart. (Minden
egyéb vérrokonnál a gyász csak harminc napig tart.) A gyászév alatt nem szabad
színházba vagy szórakozóhelyre járni. A szülőjét gyászoló fiú a 11 hónap alatt
mindennap köteles elmondani a Kádis imát.
A sírkőállítás a harminc nap
vagy a gyászév letelte után történik. A sírkő az elhunyt fejénél kap helyet. A vörösvári zsidók a sírköveket a helyi sváb kőfaragókkal
készíttették, akik – Szikla Manci néni szerint – jobban ismerték a héber írást,
mint a zsidó hitközség tagjai.
A vörösvári
zsidó temetőben több mint 70 éve nem temetkezett senki. Az elhagyott temető
olyan érték, amelyet nem szabad veszni hagyni. Minden
évben egyre tovább romlik az állaga.
A Magyarországi Zsidó
Hitközségek Szövetségével kötött szerződés értelmében a temetőt néhány év óta
rendszeresen takarítják, amiért évi 50 000 forintot utal át az önkormányzat. Ez
azonban kevés. Helyre kellene hozni teljes hosszában a kerítést, a ledőlt
sírokat és gondoskodni kellene a temető őrizetéről.
2006. március 6-án reggel hét
órakor hatalmas robajra ébredt a Lőcsei utcai zsidótemető melletti házban élő
idős asszony. A háztól másfél méterre lévő temető déli falának egy része rádőlt
a hátrébb lévő melléképületre. Belegondolni is rossz, mi lett volna, ha éppen
ott tartózkodott volna… A kivonuló helyi tűzoltók
Kovács Zsolt tűzoltóparancsnok irányításával nemcsak a leomlott köveket
távolították el, hanem biztonsági megfontolásokból a déli oldal még megmaradt
falrészeit is visszabontották egy méter magasságig.
2007 októberének végén
leomlott a kerítés egy újabb darabja. Ezúttal az utca felőli oldalon
keletkezett egy hatalmas lyuk, veszélyeztetve a járókelők testi épségét.
2009 júniusában az
Önkormányzat kijavíttatta a temető leomlott kerítését a Lőcsei utcai oldalon,
megszüntetve a balesetveszélyt. Egy kapu is elkészült a régóta hiányzó
pótlására. A másik kapu a tervek szerint akkor kerül pótlásra, ha létrejön a
Szent István park (Lőcsei utca) és a Kálvária utca közötti átjáró, és a temetőt
teljesen lezárhatják a gyalogos forgalom elől.